Oldal kiválasztása

Javasolt magnéziumhasználat nőknek 

Ha már valaha is nézelődött az bioboltok és gyógyszertárak étrend-kiegészítős polcain, bizonyára nem kerülték el a figyelmét a férfiaknak és a nőknek szóló termékek közti nyilvánvaló különbségek. A különböző termékek vitamin-, ásványi anyag és gyógynövény összetételei mellett ugyanez elmondható a használati utasításra és az adagolás mértékére is. A boltok polcain a kifejezetten nők számára készült multivitaminok mellett megtalálhatók számos különféle összetételű multivitamin, nemi és szexuális egészséget biztosító készítmény, öregedést gátló termék, fitnesz étrend-kiegészítő és természetesen fogyókúrás készítmények is.

A széleskörű kínálat láttán joggal merülhet fel bennünk a kérdés: és hol marad a magnézium?

Két részből álló cikkünkben bemutatjuk azokat a nők számára kedvező, egyéni igényeket kielégítő lehetőségeket, amelyekkel garantálható az optimális magnéziumszint. Mielőtt azonban jobban belemerülnénk a különféle praktikákba, tekintsük át, hogy milyen akadályokkal szembesülhet a nők nagy része.

létemre hogyan biztosíthatom a megfelelő magnéziumszintet?

Tény, hogy a nők olyan rendkívüli biológiai adottságokkal rendelkeznek, amelyek sajnálatos módon a magnéziumszint megőrzése tekintetében biológiai eredetű hátrányokkal is járhatnak.

Ha megvizsgáljuk a magnézium nők számára javasolt napi magnézium-bevitel mennyiségét, azt láthatjuk, hogy ez alacsonyabb, mint a férfiak esetében. Azonban az uniformizált értékek kialakítása során számos olyan tényezőt figyelmen kívül hagynak, ami elkerülhetetlenül a magnéziumhiánnyal vívott, véget nem érő küzdelemhez vezet.

Fogamzásgátlás és hormonpótlás

shutterstock_570453910Mint tudjuk a hormonalapú fogamzásgátlás (vagyis „a tabletta”) és a hormonpótló kezelések azok ösztrogéntartalma miatt túlzott magnéziumhiányhoz vezethetnek. Ezek a tényezők csakis a nőket érinti egyszer nagyobb számban.

Egy 2010-ben elvégzett amerikai tanulmány szerint a fogamzásgátlót szedő nők 34%-a hormonalapú készítményt használ. Ez megközelítőleg 33,8 millió olyan amerikai nőt jelent, akiknél a magnéziumhiány súlyos kockázata áll fenn.

Mikor abba a korba érkezünk, mikor a fogamzásgátlás okafogyottá válik, az alacsony magnéziumszint veszélye továbbra is fennáll. Az öregedés önmagában annyit jelent, hogy a testnek a korábbi feladatok elvégzéséhez egyre több tápanyagra van szüksége, mivel a szervezet elveszíti korábbi hatékonyságát.

Ahogy a nőknél jelentkezni kezdenek a menopauza jelei, és az ösztrogénszint kezd kiszámíthatatlanná válni, az ezzel járó hormonszint-ingadozások kihatnak az egész testünkre. A menopauza során a kezelőorvos gyakran mind hormonpótló, mind pedig kalciumpótló kezelést is előír. Ezen kezelések együttes alkalmazása valójában egy magnéziumgyilkos gépezet, ami egy feloldhatatlan ellentétet szül, ha figyelembe vesszük, hogy milyen kedvező hatásai is vannak a magnéziumnak a menopauza, az öregedés, csontritkulás és stressz esetén.

Terhesség és szoptatás

shutterstock_567387562 copyTalán nem meglepő megállapítás, hogy miközben egy új élet fejlődik bennünk, a szervezetünk egyúttal hatalmas mértékű stressznek is ki van téve, és emiatt a szervezet számára még inkább szükségessé válik a fokozott tápanyagbevitel. A napjainkra jellemző étrend és életvitel mellett még a terhesség ideje alatt javasolt étrend-kiegészítők is csupán a minimálisnak mondható szükséges mennyiség szintjét biztosítják. A preeclampsiás (vagyis terhességi magas vérnyomás, amelyet az orvosok általában magnéziummal kezelnek) esetek száma az elmúlt 30 év során emelkedett. Amennyiben magnéziumhiányos állapotban lesz valaki állapotos, ezt követően sokkal nehezebb beállítani az optimális szintet, és méginkább fennáll az esélye annak, hogy az újszülött is örökli ezt a hiányosságot (ami gyakran összefüggésbe hozható a kisbabáknál jelentkező bőrgyulladással).

Szoptatós kismamáknál a saját maguk, és születendő gyermekük nagy tápanyag-igénye közel sem ér véget a szüléssel. Mégis, a nők a szülés utáni időszakban igen gyakran szoktak felhagyni a terhesség során szedett vitaminokkal, illetve minden olyan egyéb szokással, ami korábban az egészségük megőrzését szolgálta. Ezzel szemben a szakemberek azt javasolják, hogy a szoptatás alatt se hagyjunk fel ezekkel a jól bevált, egészséges praktikákkal. A testünk annak érdekében, hogy a növekvő csöppség számára a lehető legjobb ételt biztosítsa, az ásványi anyagokat a kismama saját tartalékaitól veszi el, hogy képes legyen kielégíteni ezeket az igényeket.

A szervezetünk maratoni szintű igényei, illetve a kialvatlan éjszakák és a kisbabával járó mindennapos stressz mellett biztosak lehetünk abban, hogy a magnézium és a hozzá hasonló ásványi anyagok hihetetlenül gyorsan fognak kiürülni a szervezetünkből.

Antibiotikumok

shutterstock_573994546 copyEgy másik komoly probléma a magnéziumvesztést okozó antibiotikumok, amiről kevesen mondhatjuk el, hogy még nem találkoztunk vele. Elsősorban miért nők számára fontos mindez? A válasz a szinte minden nő által legalább egyszer megtapasztalt húgyúti fertőzés.

Bár férfiaknál is előfordul, azonban a nőknél ez sokkal gyakoribb; több mint 50%-a már 32 éves kora előtt átesett rajta. Bár a betegség negatív hatással van az egészségünkre, elsősorban mégsem emiatt, hanem főleg az ilyen esetekben leggyakrabban felírt antibiotikumok miatt változik meg a szervezet magnéziumszintje.

Közismert tény, hogy a fluorkinolonok és szulfonaminok elvonják a szervezettől a magnéziumot, amelyek rövid ideig tartó szedése is komoly hatással van a szervezetünk ásványianyag-szintjére. Számtalan tanulmányban olvashatunk a használatukból eredő negatív következményekről, amelyek miatt mindezekre különösen a veszélyeztetett állapotú nőknek kell komolyan odafigyelniük.

De mégis hány kezelőorvos javasolta az ásványi anyag tartalmú étrend-kiegészítők bizonyos mértékű használatát, mikor ezeket az antibiotikumokat írták fel? Saját tapasztalatom alapján azt mondhatom, hogy gyakorlatilag egy sem.

Vegyük komolyan a magnéziumot!

Ha a fentiek valamelyike Önre is igaz, lehet, hogy érdemes újragondolnia, és a felmerülő többlethiányhoz igazodva átalakítania a magnézium-bevitelét. Bár a fogamzásgátlás, a hormonpótlás, a terhességgel járó nehézségek és az antibiotikumok mellett sok minden más is megnehezíti a megfelelő mennyiségű magnézium bevitelét és a megfelelő szint fenntartását is, de a nők többségének sajnos számolnia kell mindezekkel.

Nőknek javasolt a proaktív és jól átgondolt magnéziumfogyasztás és étrend-kiegészítés, és mindeközben a magnéziumhiány hosszú távú következményeiről sem szabad megfeledkeznünk.