Allergiás tünetek elsősorban akkor jelentkeznek, mikor a szervezet immunrendszere a környezetben fellelhető anyagok hatására túlműködik. Ilyen, allergiát kiváltó anyagok lehetnek a macskaszőr, por vagy pollen, melyekre az immunrendszershutterstock_1039352290ugyanúgy reagál, mintha baktérium vagy vírus lenne, és beindítja a hisztamin nevű vegyület termelését.

Mivel a hajlam örökletes, kialakulásáért a szülőket lehetne hibáztatni, azonban egyes orvosok úgy vélik, hogy az egészséges étrend és egyes nyomelemek segítségével az immunrendszer ellenálló képessége erősíthető, és egyensúlya helyreállítható, valamint megakadályozzák annak túlműködését is.

Mindezeket figyelembe véve, az alábbiakban vizsgáljuk meg részletesebben azon tápanyagokat, amelyek segíthetnek az allergiák leküzdésében. A legjobb eredmény érdekében javasolt az alábbi tápanyagokat beépíteni a rendszeres étrendbe.

A magnézium és az egyenletesebb légzés

Ez az ásványi anyag segít felszabadítani a tüdőbe vezető, elzáródott légutakat. Egy laboratóriumi vizsgálat arra az eredményre jutott, hogy a súlyos magnéziumhiányban szenvedő állatok vérében a hisztamin-szint allergén anyagok hatására sokkal jobban megemelkedik, mint azoknál az állatoknál, amelyek megfelelő mennyiségű magnéziumhoz jutnak. Fontos, hogy amennyiben magnézium-tabletta segítségével pótolja a szervezete szükségleteit, a teljes bevitt mennyiség ne haladja meg a 350 milligrammot. Ugyanakkor a bőrön át felszívódó magnéziumnak is többféle formája ismert, melyeknél nem kell aggódni a bevitt mennyiség miatt, hiszen kikerülik az emésztőrendszert, így a hasmenés nem jelentkezik.

Napi mennyiség: 200 mg

A C-vitamin gátolja a hisztamin termelést

Kutatások igazolják, hogy a szervezet magas C-vitamin szintje csökkenti a hisztamin kiválasztásának mértékét, miközben a szervezet a kibocsátást követően gyorsabban le is bontja azt. Más vizsgálatok rámutattak, hogy a C-vitamin hiányának következtében a vér hisztamin szintje jelentős mértékben megemelkedik.

Napi mennyiség: 200 – 400 mg

A bioflavonoid is segíthet

shutterstock_1023529141Ezek a vegyületek közeli „rokonságban” állnak a C-vitaminnal, és segíthetnek a szervezetnek lecsökkenteni a kellemetlen tüneteket okozó hisztamin termelését. A bioflavonoidok vegyi összetétele hasonló az asztmás inhalálókban használt gyógyhatású készítményekéhez. A szakértők emiatt is javasolják az olyan, bioflavonoidokban gazdag ételek fogyasztását, mint a citrusfélék, cseresznye, vörös szőlő, brokkoli, a piros- és zöldpaprika, valamint gyógyteák.

Egészségügyi figyelmeztetés

  • Amennyiben szívbetegségben vagy veseproblémáktól szenved, feltétlenül egyeztessen kezelőorvosával, mielőtt elkezdené a magnézium-kiegészítők szedését. A napi 350 milligrammot meghaladó magnéziummennyiség szájon át történő fogyasztása hasmenéses tüneteket eredményezhet.
  • A napi 2000 milligrammot meghaladó C-vitaminmennyiség szedése esetén szintén hasmenéses tünetek jelentkezhetnek.