Egy éve már, hogy velünk él a koronavírus, ami sokunk életét korlátozások szabta kényszerpályára tette. A nehéz időszaknak egyelőre nincs vége, így érdemes felülvizsgálni néhány egyszerűen betartható módszert mentális egészségünk megóvása érdekében. 


“Ne idegeskedjünk”, “kerüljük a stresszt”, “engedjük el a szorongásokat” – ki ne hallaná lépten-nyomon ezeket az egyszerűnek tűnő tanácsokat. De mire megyünk velük a gyakorlatban, pláne akkor, amikor a mindennapos stressz szinte elkerülhetetlen? Életünk jelenleg korlátozások, monotonitás és rossz hírek árnyékában telik. Sokan küszködnek mindennapos túlterheltséggel és kihívást jelentő próbatételekkel, sokan aggódnak szeretteikért, a személyes találkozások száma minimális. Mindez a legstabilabb idegrendszert is megtépázhatja. Ebben szeretnénk most segíteni.

Mi a stressz?

A stressz nem más, mint a szervezet természetes riasztórendszere, amit még az ősembertől örököltünk. Az idegrendszer így válaszol azokra a helyzetekre, amik az evolúciós folyamatok során a vészhelyzet besorolást kapták. Ilyenkor különféle hormonok, például adrenalin és kortizol aktiválódnak a mellékvesében, megváltozik a szívverések ritmusa, a levegővételt hajlamosak vagyunk ösztönösen visszatartani, vagy erőteljesen fokozzuk az oxigénfelvételt. Felborul a keringés, izomfeszülés, vérnyomás és pulzus emelkedés lép fel, de akár emésztési zavarok is előfordulhatnak. 

Stressz hatására emésztési zavarok is előfordulhatnak
Stressz hatására emésztési zavarok is előfordulhatnak

Természetesen vannak jótékony hatású stresszválaszok is, de olyan helyzetekben, amikor úgy érezzük, nincs hatásunk a körülöttünk hosszú távon zajló negatív folyamatokra, könnyebben eluralkodik rajtunk a kilátástalanság érzése, ami mentálisan és fizikálisan is megbetegítheti szervezetünket.

Íme 7 gyakorlati tipp a mindennapos, hatékony stresszoldásra!

Reggeli, táplálkozás

Egy jó nap már reggel elkezdődik, aminek része a reggeli is. Szánjunk időt rá, és arra is, hogy minden egyes nap átgondoljuk a teendőinket. Lehet akár írott napirendünk is, ami segít átlátni, van-e olyan tevékenység, ami a monotonitás és a motiválatlanság miatt esetleg több időt vesz igénybe a megszokottnál. Válasszunk reggelire is magnéziumdús élelmiszereket. Inspirációként íme egy korábbi cikkünk a témában.

Fogyasszunk magnéziumbam gazdag ételeket
Fogyasszunk magnéziumbam gazdag ételeket

Szünet

Mai világunkban egyébként sem könnyű megtartani a munka-magánélet egyensúlyát, azonban mindez még nehezebb, ha otthonunk egyben a munkahelyünk is. Az állandó bezártság okozta mentális fáradtság gyengíti az egyes feladatok igényelte fókuszálást, és sokszor összemossa a munkaidőt a szabadidővel. Amennyire lehet, érdemes kisebb-nagyobb szüneteket tartani a nap folyamán, hogy kicsit tehermentesítsük nemcsak a szemeinket, de tudatunkat is. Vegyük komolyan az ebéd- vagy a kávészüneteket, és ne töltsük ezt az értékes időt azzal, hogy híreket olvasunk, vagy a közösségi médiás hírfolyamot pörgetjük. Helyette nézzünk ki az ablakon, szellőztessünk egyet, ha tehetjük, menjünk ki a kertbe vagy egy közeli parkba, nyújtóztassuk ki elgémberedett tagjainkat.

Mozgás, immunerősítés, relax

Ez azért is fontos, mert bármilyen mozgás, akár már egy frissítő séta is képes csökkenteni szervezetünk kortizolszintjét és így a stresszhormonok aktivitását, miközben a mozgás okozta endorfin hormon segít jobb kedvre hangolódni, tisztábban gondolkodni, és mélyebben pihenni. Bármilyen fajta immunerősítés is hasznos, a tudatos, rostban gazdag táplálkozástól kezdve a megfelelő vitaminok és ásványi anyagok pótlásáig. Emellett az egyre népszerűbb CBD olaj is azon természetes megoldások egyike, amelyek segíthetnek megbirkózni a napi kihívásokkal, de felüdülést jelenthet minden olyan tevékenység, ami kiszakít a megszokott környezetből és a tennivalók monotonitásából: egy kellemes kirándulás, főzés, egy jó könyv, vagy megismerkedés egy új mozgásformával. 

Egy kellemes arcpakolás is lehet relaxációs tevékenység
Egy kellemes arcpakolás is lehet relaxációs tevékenység

Víz

Az emberi szervezet 75%-át víz alkotja, így szervezetünk folyadékháztartásának egyensúlyban tartása kiemelt fontosságú bármilyen, de főleg idősebb életkorban és erős stresszterhelés alatt. A csökkent koncentrációs képesség, a gyakori fejfájás, az állandó fáradtság, az alvászavarok és a túl száraz bőr mind gyakori jelei annak, hogy túl keveset iszunk – márpedig a szervezet enélkül egyszerűen nem működik. Naponta 2-3 liter szénsavmentes víz vagy koffeinmentes tea, de akár folyadékban gazdag zöldségek, gyümölcsök elfogyasztásával rengeteget tehet Ön is a stresszmentes hétköznapokért, miközben nemcsak közérzete, bőre is szépül.

Magnézium

Nem törvényszerű, hogy minden stresszhelyzet megoldására szükségszerűen a magnéziumpótlás a megoldás, de ha általában nem törődünk szervezetünk magnéziumszintjével, az komoly mértékben rányomhatja bélyegét testünk stresszválaszaira. Főleg ebben a helyzetben, amikor egyébként is tartósan megváltozott, korlátozott életet élünk és minimálisak a szociális kapcsolataink. Ha máskor nem, most mindenképp tegyen azért, hogy elég magnézium kerüljön szervezetébe, ne csak tudatos táplálkozással, hanem célzott magnéziumpótlással! 

Bármilyen furcsa, a folyadékhiány is fokozhatja a stresszt.
Bármilyen furcsa, a folyadékhiány is fokozhatja a stresszt

A magnézium, ami sok egyéb mellett segíti az izmok és idegek megfelelő működését is, kiemelten fontos ásványi anyag görcsök, szorongás esetén. A magnézium  és a stressz kapcsolatáról itt olvashat bővebben.

Humor

Nem, ez nem vicc! Ez az időszak valóban nem elsősorban a humorról szól, azonban működőképes stresszoldó módszer. A nevetés nemcsak csökkenti a kortizolszintet és több oxigént juttat a szervezetbe, de segít felülemelkedni az adott problémán, távolabb kerülni tőle, hogy reálisabban megítélhessük, mennyire érdemes emészteni magunkat rajta. Persze azért arra érdemes odafigyelni, hogy másokat ne bántsunk meg vele. 

Több offline jelenlét

A digitális világ egyre megkerülhetetlenebb területe az életnek, hiszen telefonunk nélkül ma már egy tapodtat sem tudunk megtenni. Az elmúlt egy évben azonban szinte mindenki az átlagosnál jóval több időt töltött képernyő előtt nemcsak a munka, hanem a kikapcsolódás miatt is. A rengeteg online program sokszor kontraproduktív, hiszen már az is nyomasztja az embert, hogy minden egyes nap számtalan esemény és szórakozási lehetőség közül választhat. Érdemes ezen a téren is a kevesebb több elvét követni, és a kötelező digitális időn kívül csak olyan online programot választani, amihez biztosan kedvünk van. Mindig vegyük figyelembe: hátha egy kellemes, szabadtéri séta vagy egy jó könyv nyújtana inkább kikapcsolódást?