Már most elárulhatjuk a választ: mindkettő! Legyen kapszula vagy olaj, a sokoldalú, antioxidánsban gazdag E-vitamin kiemelt szereppel bír, ha a fiatalos külsőről, szép bőrről, a sejtek, sejtfalak épségéről, az egészséges vérkeringésről és szívműködésről van szó. De mi a titka, mennyit fogyasszunk belőle és milyen formában? Erről is szól ez a cikk!

E- vitamin hatásai, avagy mire jó az E-vitamin?

Kapszula vagy olaj?

Az E-vitamin – más néven alfa-tokoferol – zsírban oldódó vitamin, ami kiemelkedően magas antioxidáns tartalmának köszönhetően segít lassítani az öregedési folyamatokat azzal, hogy képes védelmet nyújtani a szabad gyökökök sejtkárosító hatásai ellen, rugalmasan tartva így az izomszöveteket. Stimulálja a kollagén termelését is, ami elengedhetetlen a rugalmas bőrhöz, erős körmökhöz és hajhoz – viszont az idő előrehaladtával csökken a szervezetben. Az E-vitamin rendszeres fogyasztása nemcsak szebbé, hanem ellenállóbbá is teszi a bőrt, ragyogóbbá a megjelenést, és halványíthatja a pigmentfoltokat is. Ha pedig a külsőre gyakorolt hatása nem lenne elég, a szabadgyökökkel együtt a szívizmokat és ezen keresztül a szívet is védi, gátolva a vérrögök képződését. Természetesen nem lehet kijelenteni, hogy az E-vitamin a bombabiztos védekezési mód trombózis, szív-és érrendszeri megbetegedések, vagy szélütés ellen, de szervezetünk kívül és belül is hálás lesz érte, ha kipróbáljuk. 

A magnéziumhoz hasonlóan ráadásul az E-vitamin rendszeres szedése segít megbirkózni a stressz támasztotta mindennapos kihívásokkal, és az immunrendszert is támogatja, sőt: még a keringésnek is jót tesz!

Az E-vitamin segít megkötni a szabadgyököket

Szedése rendszeres sportolás mellé is ajánlott, hiszen mozgás hatására is termelődhetnek izomszöveteknek ártó szabadgyökök. Egy szó, mint száz: ha levertnek, fáradtnak, tompának és gyengének érezzük magunkat, és ha rendszeres mozgás és egészséges étkezés esetén is folyamatos fáradtságot, levertséget tapasztalunk, a C-vitamin és magnézium-kúra mellé vessük be az E-vitamint is – szervezetünk hálás lesz érte!

E-vitamin: miben van? E-vitamin tartalmú ételek

Az E-vitamint nemcsak kapszula és olaj formájában tudjuk magunkhoz venni: egészséges étkezéssel is rengeteget tehetünk szervezetünk E-vitamin ellátásáért! Válasszunk ételeink ízesítéséhez, főzéshez, sütéshez különleges növényi olajakat, lépjünk ki a megszokott keretek közül! Manapság egyre több üzlet polcán találunk tökmagolajat, az olívaolaj népszerűsége pedig vetekszik a napraforgóéval. Emellett érdemes néha eddig számunkra ismeretlen fajtákat is kipróbálni, mint a mogyoró-, mák-, szőlőmag- vagy dióolaj. A különféle gabonacsírák is gazdagok E-vitaminban, csakúgy, mint az olajos magvak, amelyeknek magnéziumtartalma is kiemelkedően magas. A tökfélékkel, a hüvelyesekkel, a gabonapelyhekkel, az aszalványokkal és az édesburgonyával sem nyúlhatunk mellé, ha E-vitamin tartalmú élelmiszerekről van szó, és a máj, a tojás fogyasztása is ajánlott. 

Nemcsak magnézium, E-vitamin forrás is

E-vitamin hiány és E- vitamin túladagolás

E-vitamin hiány tünete lehet a gyakori szédülés vagy egyensúlyvesztés, a száraz bőr, fénytelen, erősen hulló haj, a hormonális problémák, vagy – magnéziumhiány tüneteihez hasonló – izomgörcsök, és a romló látás is. Az E-vitamin hiány elkerülése érdekében ne csak a megfelelő táplálkozásra figyeljen oda, hanem pótolja szervezete E-vitamin szükségletét napi 100-300 mg-mal, akár tabletta, akár olaj formájában. Az E-vitamin kúra ideje alatt érdemes C-vitamin kúrát is folytatni, ami segíti a felszívódását. Az E-vitamin viszonylag gyorsan kiürül a szervezetből, érdemes odafigyelni tehát a rendszeres pótlására! A fogamzásgátló tabletták, az epesavkötő és a magas transzzsírsav tartalmú élelmiszerek viszont gátolják az E-vitamin felszívódását. 

A fénytelen haj és a hajhullás is lehet E-vitamin hiány jele

Túladagolni csaknem lehetetlen, és még nagy mennyiség esetén sem jelent toxikus veszélyt – ennek ellenére törekedjünk rá, hogy ne szedjünk túl sokat, hiszen mindenkinek más a biológiája, és nagy dózisban valóban májkárosító lehet. Ahogy minden esetben, az alapszabály most is érvényes: figyeljünk oda testünk jelzéseire! Más jellegű betegségek esetén pedig konzultáljunk kezelő orvosunkkal az E-vitamin kúra megkezdése előtt.

E-vitamin hatása a hormonokra 

Jó hatással lehet az E-vitamin bizonyos hormonális folyamatok befolyásolására, például a premenstruációs szakasz – PMS – tüneteinek enyhítésére. Daganatos betegségek esetén is ajánlott kiegészítő vitamin a gyógykezelés mellé. A menstruációért és az ovulációért felelős női hormon, a progeszteron szintjét is képes befolyásolni az E-vitamin, vagy annak hiánya. 

E-vitamin és terhesség – sokan megfeledkeznek róla, pedig fontos

Babatervezésnél és a várandósság alatt is fontos a megfelelő E-vitamin szint a kismama szervezetében, hiszen befolyásolhatja a magzati fejlődést: az izmok, az agy területeit és a vérképzést is. A várandósság alatt pedig a fokozott terhelésnek kitett szervezetben felszabaduló szabadgyökök semlegesítésében vesz részt.

Várandósság alatt is fontos az E-vitamin pótlása

E-vitamin hatása a hajra és a bőrre – a legtöbben ezért veszik

Természetesen, ahogy a cikk elején is jeleztük, az E-vitamin népszerűsége elsősorban a hajra és a bőrre gyakorolt pozitív hatásának köszönhető – de ne feledkezzen el róla, hogy amennyiben E-vitamin kúrába kezd, számos más pozitív hatást is tapasztalhat!

E-vitamin kapszula – népszerűbb, mint az olaj?

Az E-vitamin pótlásának legnépszerűbb módja a kapszula, de bőrön át felszívódó olaj formájában is kapható a drogériákban, és sok kozmetikai cég is forgalmazza termékeit E-vitaminnal dúsítva. Nézzen körül, tájékozódjon alaposan és válassza ki az életmódjához legjobban passzoló megoldást – és közben természetesen ne feledkezzen meg a kiegyensúlyozott táplálkozásról és a megfelelő magnéziumpótlásról sem!

Források:

https://www.webmd.com/vitamins/ai/ingredientmono-954/vitamin-e
https://www.healthline.com/health/vitamin-e-for-skin
https://www.healthline.com/health/all-about-vitamin-e
https://www.nhs.uk/conditions/vitamins-and-minerals/vitamin-e/