Oldal kiválasztása

Nyáron a pihenés mellett feltölthetjük a szervezetünket a Nap finom melegével és kiélvezhetjük áldásos hatásait is, pl. több D-vitamint tud termelni a szervezetünk. Mai cikkünkben megismerhetjük a D-vitamin jótékony hatásait, valamint, hogy hogyan segíthetjük szervezetünket a D-vitamin előállításában, továbbá azt is, hogy hogyan segíti a magnézium a D-vitamin hasznosulását.

Cikkünkben a következő kérdésekre találhat választ:

A D-vitamin képződés feltételei

A D-vitamin-szükséglet 90–100%-ban fedezhető a bőrben lezajló fotoszintézis útján. Az optimális D-vitamin-szérumszint kialakulásához elegendő, ha direkt napfény naponta (de legalább hetente kétszer) tíz-tizenöt percig az arcot, a végtagokat vagy a hátat éri.

Sötét bőrszínűeknél ötször-tízszer hosszabb expozíciós időre van szükség!

Idős korban csökken a bőrben a D-vitamin-szintézis. Hetven éves korban csak negyedannyi képződik, mint azonos napozás, magnéziumbőrszínű húszéves egyénben.

A túlzott napozás, ismételt leégés megnöveli a melanóma, a hámsejtes és a bazálsejtes karcinóma kialakulásának kockázatát. A napozás elleni, harminc éve tartó kampány ellenére nem csökkent a melanóma előfordulása, viszont a napozástól való félelem D-vitamin-hiány kialakulásához vezetett. A napfényes órákban gazdag Spanyolországban is a lakosság egyharmadának D-vitamin-hiánya van.

Fényvédő krémek vagy árnyékolás 97–99%-kal csökkenti a bőrben a D-vitamin képződését.

Az életkor és a bőrpigmentáció (bőrtípus) mellett befolyásolja ezt a folyamatot a földrajzi szélességi fok, az évszak és a napszak, a felhőzet, a légköri szennyeződés, a szabadban töltött idő, a ruházat stb. A 35. szélességi fok fölött november és február között nem képződik D-vitamin a bőrben. Ebben az időszakban Magyarországon sem lehet erre számítani.

Az elégtelen vagy helytelen napozás és a táplálékkal történő hiányos bevitel következtében a világon közel egymilliárd embernek, köztük a hazai lakosság 95%-ának elégtelen a D-vitamin-ellátottsága. A kutatók konkrétan D-vitamin-hiány járványról beszélnek.

Különböző, az egészséges állapotot befolyásoló tényezőket kutató vizsgálat bizonyítja, hogy a megfelelő D-vitamin-ellátottság védelmet jelent a

  • mellrák
  • prosztatarák
  • vastagbélrák
  • szív- és érrendszeri megbetegedések
  • anyagcsere zavarok pl. a cukorbetegség kifejlődésével szemben

Továbbá jobb fizikai erőnlétet biztosít. Egészséges életmóddal és egészséges (D-vitamint bőségesen tartalmazó) táplálkozással, a délelőtti vagy a délutáni órákban történő ésszerű napozással, a téli hónapokban D-vitamin pótlólagos szedésével kivédhetők a D-vitamin-hiány hosszú távú káros következményei.

Magnézium nélkül a D-vitamin nem termelődik

Ha a D-vitamin valamelyik katalizátorát a legfontosabbnak nevezhetnénk, az biztosan a magnézium lenne. Ez annyira igaz, hogy – mint látni fogjuk – még az UV-B sugarak jelenléténél is fontosabbnak bizonyult a jelenléte. Tudni kell, hogy a magnézium több, mint 300-féle enzimek által vezérelt folyamatban vesz részt, többségében ő maga is enzimalkotó. Enzimek nélkül szervezetünk nem lenne életképes.

napsütés-magnézium

A magnézium tehát kiemelkedően fontos szerepet tölt be a megfelelő D-vitamin anyagcserében. A bőrben ugyanis UV-B sugárzás hatására Cholecalciferol keletkezik (az étrend-kiegészítőkkel is ezt a formát visszük be). Ezt egy fehérje molekulához kapcsolva szállítja el a vérünk a májba, ahol átalakul köztes formába (25-hydroxy D-vitamin), majd a vese alakítja át a végső aktív D3-vitamin formára (1,25-dihydroxicholecalciferol).

Ahhoz, hogy az inaktív formától eljussunk a számunkra hasznosítható aktív formáig három enzimre van szükség, illetve egy speciális D-vitamin szállító fehérjére. Nos, mindhárom enzim és a szállítófehérje felépítéséhez is szükség van magnéziumra. Magnézium hiányában károsodik a D-vitamin aktiváció a vesében és hiába fogyasztunk akár napi 4-5000 NE D-vitamint, ennek ellenére sem lesz elégséges a vérünk aktív D-vitamin szintje.

Jó hír az Érzékeny- és Fehér-bőrűek számára

A szabadban a napon töltött kevés idő miatt az emberek D-vitamin szintje jellemzően vészesen alacsony. Ezen a helyzeten olyannyira ront a fényvédő naptejek használata, amelyek képesek az UV-B sugárzás akár 97-99%-át is

érzékeny-bőr

visszaverni, hogy újra megjelent a fejlett országokban az ipari forradalom magas légszennyezettségű területein jellemző csontelváltozásos betegség, az angolkór. Jellemző tünetei a csontok különböző elgörbülései, az ízületi végek megvastagodása, a hátgerinc, bordák és medence különféle elferdülései. A legszembeszökőbb tünetek a csontok puhaságának következményei, a hiányállapot azonban egyéb eltérésekben is megnyilvánul, ilyen például az izomzat lazasága és egyidejűleg fokozott ingerlékenysége, a légúti betegségekre való hajlam. Korai, már gyermekkorban észlelhető tünet a tarkó táján a koponyacsontok puhasága. Ugyanezen a területen fokozott izzadást is lehet észlelni

Ezt tetézi, hogy az emberek általában magnéziumhiányosak, mert az intenzív mezőgazdasági termelés hatására olyan mértékben csökkent a talajból felvehető és így az élelmiszereinkben jelenlévő magnézium mennyisége, hogy “normál” táplálkozással nem tud elegendő magnéziumhoz jutni a szervezetünk. A magnézium hiány száz más problémát is okoz, hiszen több mint 300 biokémiai folyamatban vesz részt a testünkben, de egyben gátolja a D-vitamin hasznosulását is.

A kutatások viszonont egyértelműen alátámasztják, hogy a javasolt mennyiségnél kevesebb D-vitamin fogyasztásából adódó krónikus betegségek kialakulásának lehetőségét ellensúlyozza a megfelelő magnézium bevitel, ez azért lehetséges, mert a magnézium jelenlétében a kevés D-vitamin is rendkívül jól fog hasznosulni.

magnezium-tudnivalo

A magnézium napi szintű pótlása talán még a D-vitamin pótlásánál is fontosabb feladatunk!

Akár egészségesek vagyunk akár nem, sejtjeink napi szinten megkövetelik a magnéziumot, rajtunk áll, megadjuk-e számukra ezt az éltető elemet!

Szerencsére van hatékony megoldás, a bőrön keresztüli felszívódás

magnézium-koncentrátumAz emberi bőr olyan, mint egy sűrű szövésű anyag – látszólag áthatolhatatlan, a valóságban azonban kis nyílások, úgynevezett pórusok vannak rajta, amelyeken keresztül a bőr fel tudja szívni a hatóanyagokat. Ugyanis a zsírban oldható, zsírokban, olajokban jól nedvesedő anyagok, a nagy lipoid-víz megoszlási hányadosú molekulák felszívódása jelentős a bőrön keresztül. A felszívódást egyébként fokozni lehet dörzsöléssel, helyi vérbőséget idézve elő. A bőrön keresztüli felszívódás egyre szélesebb körben használatos módszer, mivel lehetővé teszi a hatóanyagok felszívódását oly módon, hogy azok nem terhelik a gyomrot, az emésztőrendszert és egyéb szerveket. A bőrön keresztüli kezelés során a gyomor és a máj elkerülésével – azok elsődleges lebontó tevékenységét kihagyva -, az anyagok nagyobb százaléka jut el a vérkeringéssel a célsejtekig. Vannak azzal kapcsolatban mérési eredmények, hogy akár 5-ször több hatóanyagot tudunk a szervezetbe juttatni a bőrre kent formában, mintha szájon át juttatjuk be.

Nem mindegy mit kenünk magunkra!

Éppen ezért viszont nagyon elővigyázatosnak és körültekintőnek kell lennünk azzal kapcsolatban, hogy mit kenünk a bőrünkre! Egyébként ez egy általánosan érvényes szabály, amit minden kozmetikummal kapcsolatban érdemes figyelembe vennünk! A magnézium pótlására a legtisztább megoldás a Hollandiában bányászott Ősi Magnézium koncentrátum bőrön keresztüli használata.

Az Ősi magnézium koncentrátum az ősidei európai Zechstein-tenger fenékről származik, a földkéreg 1600 és 2000 méter mélyéről, védve az utóbbi 250Millió évben. Ez a napjainkban ismert legtisztább magnézium lelőhely. Kiváló minőségű, gyógyszerészeti tisztaságú magnézium-klorid, melyet a legújabb biotechnológiai módszerrel bányásznak ki. Az anyag így tiszta marad.