Oldal kiválasztása

Csontjainkra már gyermekkorunktól kezdve figyelmet kell fordítanunk, hiszen életünk végéig nagyon fontos funkciót látnak el. Sajnos azonban napjainkra a csontritkulás az egész világon közel 200 millió embert érintő egészségügyi probléma lett.

Tudta?

  • Magyarországon a lakosság 7-10 %-a szenved a csontritkulás kellemetlenségeitől.
  • A menopauza elérkezésével minden harmadik nőt sújt a betegség – nőknél négyszer gyakoribb, mint a férfiaknál
  • Az időskorúak jelentős része szenved csontritkulásban.
  • Évente ezer nőből 50-70-nél következik be csonttörés, amelyek nagy része az oszteoporózis számlájára írható.

Mi a csontritkulás?

Idegen szóval oszteoporózisnak nevezzük, ha a csontok mésztartalma és tömege csökken. Ez fokozottan törékennyé teszi a csontokat, ami fokozza a spontán törések kockázatát.

csontritkulásCsonttömegünk minden életkori szakaszban más és más, a csontszövet megfelelő egyensúlyát a csontépítő és a csontlebontást végző sejtek működése biztosítja. Amíg fiatalok vagyunk, csontszerkezetünk folyamatosan épül, a csontszövet állománya gyarapszik. 30-40 éves kor körül azonban ez megfordul, és csontjaink gyengülni kezdenek.

Csontritkulásról akkor beszélhetünk, ha a csontépítő és csontlebontó sejtek egyensúlya felborul. Ekkor ugyanis a normálisnak számító, éves 3-5%-nál nagyobb arányú csontvesztés következhet be, és kialakul a csontritkulás.

A csontritkulás tünetei

  • Testmagasság-csökkenés
  • Csonttörések, sorozatos csonttörések és csigolyatörések
  • Besüllyedt mellkas
  • Elgörbült gerinc
  • Deformált csontváz
  • Csípőtájéki törések
  • Combnyaktörés

Veszélyeztetettség

Helytelen életmódunk, és egyes betegségek rizikótényezőt jelentenek a csontritkulás kialakulását tekintve.

A csontritkulás kialakulásának esélyét fokozhatja…

  • a tejfehérje- vagy tejcukor-érzékenység
  • a dohányzás
  • a túlzott alkoholfogyasztás
  • a mértéktelen kávéfogyasztás
  • az, hogy több alumínium kerül a szervezetünkbe – ez az anyag segíti a csontok lebontását
  • a magas foszfáttartalmú ételek bevitele
  • a szénsavas üdítők fogyasztása
  • a D3-vitamin hiánya – ez a vitamin segíti a kalcium hasznosulását
  • az ülő és mozgásszegény életmód
  • a környezeti tényezők
  • a magnéziumhiány

Időskorban a csontritkulás miatt bekövetkező csonttörések életveszélyesek. Sajnos nagyon sokszor a csonttörés és műtét miatti ágyhoz kötöttség tüdőgyulladáshoz, szepszishez vezet, test-szerte felfekvéseket okoz. Ilyenkor a betegek több mint fele belehal a betegségbe.

Nagyon fontos tehát, hogy amennyire csak lehet, megelőzzük a csontritkulás kialakulását. Ehhez főként az kell, hogy szervezetünk minden életkorban hozzájusson a csontok képzéséhez, állagának megőrzéséhez szükséges vitaminokhoz, ásványi anyagokhoz és nyomelemekhez, valamint az, hogy egészséges életmódot éljünk, sportoljunk, mozogjunk, egészséges ételeket fogyasszunk.

Magnézium – a fegyver a csontritkulás elleni harcban

Az általános iskolai tanulmányaiból talán mindenki emlékszik arra, hogy a csontok képzéséhez, állagának megőrzéséhez kalciumra van szükség. Azt is tudjuk, hogy ezt az ásványi anyagot hogyan juttathatjuk a szervezetünkbe.

Kevésbé ismert azonban az a tény, hogy a magnézium legalább annyira kiemelkedő csontjaink egészségének megőrzésében, mint a kalcium.

Csontritkulás, magnézium pótlásTestünkben több mint 25 g magnézium található. Ez a mennyiség a csontok­ban, a szövetekben, a vérben és a sej­tek közötti folyadékban raktározódik.

Ahhoz, hogy ne alakuljon ki hiány, a nők számára 310-360 mg, a kismamák­nak 360-450 mg, a férfiaknak pedig 400-480 mg magnéziumot kell bevinni­ük naponta. időskorban ezt a mennyiséget növelni kell napi 600 mg-ra.

A magnéziumot szervezetünk nem tudja előállítani, ezért mindenképp gondoskodnunk kell a pótlásáról. Nemcsak a csontjainknak, hanem az agynak, a szívnek és a vesének is nagy szüksége van magnéziumra, ezért nem támaszkodhatunk kizárólag a szervezetben elraktározott mennyiségre, hiszen az nagyon kevés lenne.

Mivel időskorban, a csontritkulás megelőzéséhez, illetve a kialakult betegség gyógyításához nem kevés magnéziumra van szükség, célszerű olyan forrásból hozzájutni, ami nem terheli meg az emésztőrendszert. A napi 600 mg magnéziumszükségletet nem ajánlott szájon át szedhető, étrend-kiegészítő tablettákkal bevinni, ugyanis ez a mennyiség már hasmenést okozhat, ami oda vezet, hogy a bevitt magnézium töredéke marad csak a szervezetben, az sem hasznosul megfelelően. Mivel időskorban kevesebb a gyomorsav, a szájon át szedhető magnézium hasznosulását ez is gátolja.

Az idősek körében eddig még nem készült olyan nagymértékű vizsgálat, amely támpontokkal szolgálhatna a táplálkozási előírásokat illetően. Korántsem biztos, hogy ami egy fiatal felnőtt számára hatékony, az egy időskorú ember esetében is alkalmazható és optimális. Ez azért van, mert időskorban jóval több gyógyszert szedünk, például vízhajtókat, amelyek segítik a magnézium ürülését, illetve egész más életmódot vagyunk kénytelenek élni, s ezek mind-mind csökkentik a magnézium szintjét a szervezetben.

A megoldás a bőrön át felszívódó magnézium

Mivel a bőrünk a legnagyobb szervünk, ez a legnagyobb terület, amely bármilyen hatóanyag „felszívására” képes. Látszólag áthatolha­tatlan, a valóságban azonban kis nyílá­sok, úgynevezett pórusok vannak rajta, amelyeken keresztül a bőr fel tudja szívni a hatóanyagokat.

Ez a leghatékonyabb módszer arra, ha valamilyen hatóanyagot úgy szeretnénk a szervezetbe juttatni, hogy az ne terhelje meg semelyik belső szervünket, ne okozzon kellemetlen mellékhatásokat. A magnézium eseté­ben is így van ez. A für­dővízben oldódó, krémekben felhasz­nálható formában a mag­nézium a bőrön keresztül felszívódva gyorsan a rendeltetési helyére jut, ezáltal hatékonyan és gyorsan csillapít­ja a hiánnyal együtt járó tüneteket. Nem elhanyagolható szempont, hogy nem kell semmilyen mellékhatással számolni.

Mik az előnyei?

  • Kiküszöbölhetők a táplálkozási hiá­nyosságok
  • Mellékhatások nélkül javul az immun­rendszer, a hormonális- és az ideg­rendszer működése
  • Védi a sejteket az oxidatív károsodás­tól
  • Javítja a sejtfalak áteresztő képessé­gét
  • Csökkenti a rák kockázatát
  • Csökkenti a meglévő daganatokat
  • A felszívódást nem akadályozzák az emésztőszervi betegségek
  • A magnéziumhiány miatt jelentkező hányinger és hányás esetén is alkal­mazható
  • Kényelmes, biztonságos és olcsó magnézium-pótlási forma
  • A tiszta magnézium-klorid a megfele­lő víz-olaj elegyű Ősi Magnézium Kon­centrátum/Gél és az Ősi Magnézium Fürdősójából készült fürdővízből bizo­nyítottan felszívódik a magnézium (A Pilot Study to determine the impact of Trans­dermal Magnesium treatment on serum levels and whole body CaMg Ratios/ Watkins K *, Josling PD**; 09/04/2010)
  • A magnézium gyógyászatilag el­fogadott sója a magnézium-klorid, amelynek tiszta tömegének 5-15%-a, de átlagosan megállapítottan 10%-a transzdermálisan bizonyítottan felszí­vódik.