Álmatlanság, alvászavar vagy inszomnia? 

Az alvászavar, álmatlanság és az ezzel kapcsolatos problémák az elmúlt években egyre nagyobb figyelmet kapnak – ami egyáltalán nem baj, hiszen a magnéziumhiányhoz hasonlóan szinte mindannyian megtapasztaltuk már őket. Közhely, de igaz: rendszeres, jó minőségű és elegendő alvásra mindannyiunknak szüksége van, mert szervezetünk csak így képes hosszú távon működni és elég energiát termelni ahhoz, hogy megbirkózzunk a napi fizikai és mentális feladatokkal, a stresszel, és ellenálljunk a különféle betegségeknek. Ennek ellenére rengetegen küzünk különféle alvászavarokkal, és még annál is többen vagyunk, akik egyáltalán nem veszik komolyan a jelentőségét. Statisztikák szerint a nők 63%-a, míg a férfiak 54%-a szenved rendszeresen álmatlanságtól, ami azt jelenti, hogy nehezen vagy egyáltalán nem tudnak elaludni, éjjel gyakran, reggel korán ébrednek, alvásuk nem pihentető és összességében aluszékonynak érzik magukat. Ez maga az inszomnia: az a tartósan fennálló alvászavar, amikor akkor sem nem tudunk elaludni, amikor erre lehetőségünk lenne.

Magnéziumhiány - stresszes alvas

Magnéziumhiány – stresszes alvas

 Akut esetben a tünetek heti 2-3   alkalommal, de csak maximum 1-2   hétig jelentkeznek, összefüggésben   egy,  az életünket érintő fizikai vagy   lelki/érzelmi hatással, az időjárással,   életmódbeli változásokkal. Krónikus   álmatlanságnak/inszomniának azt az állapotot nevezzük, amikor az alvászavar legalább heti 3 alkalommal, legalább 1 hónapon keresztül előfordul. Az alvászavarral küzdőknek mindössze töredéke kér szakszerű segítséget, pedig az okok feltérképezése nélkül a gyógyulás nehezen következik be. 

Az álmatlanság okai – nézzük a legfontosabbakat

Az alvászavar okai összetettek. Elsősorban az életmódból fakadnak, hiszen a tartós stressz, a túlhajszoltság, a mozgásszegény mindennapok és a helytelen táplálkozás is gyakran álmatlansághoz vezetnek.

Álmatlanság kezelése

Az alvászavar több egyszerű kellemetlenségnél

 Lehet a szorongás, a depresszió, egyéb   neurológiai betegségek jele, ahogy a   demencia vagy szenvedélybetegségek   esetén is feltűnik. Összefügg különféle   légzési rendellenességekkel, így a   horkolással vagy orrsövényferdüléssel,   és jelezhet anyagcsere és hormonális betegségeket is. 

Mit tehetünk álmatlanság ellen – az álmatlanság kezelése 

Talán nem is tudjuk, mekkora kincs, ha sokat és jól tudunk aludni – addig, amíg magunk is át nem éljük az ellenkezőjét. De mit tehetünk alvászavar ellen? Sokan folyamodnak házi praktikákhoz, mint például az elalvás előtti meleg tej, gyógytea, vagy könnyű vacsora. Mások – nagyon helyesen – igyekeznek többet sportolni, hogy szervezetüket kellemesen elfárasztva jobban tudjanak pihenni. Van, aki már rájött arra is, hogy az elektronkai eszközök kibocsátotta fények és egyéb ingerek nem kedveznek sem a szemnek, sem az agynak elalvás előtt – a legjobb, ha már a hálószobánkba sem visszük be ezeket a kütyüket, és esténként igyekszünk minél inkább redukálni a képernyőidőt. Sokat segít, ha teljesen besötétítjük azt a helyiséget, amiben nyugovóra térünk, és igyekszünk minél jobban lehűteni. Tartósan fennálló alvászavar esetén azonban mindenképp érdemes kivizsgálni alaposabban is az okokat – orvosi segítséggel – és nem árt tisztában lenni az altatók szedésének kockázataival sem, hiszen számos mellékhatással járnak, és függőséget is okozhatnak.

Álmatlanság vagy inszomnia?

Álmatlanság vagy inszomnia?

Létezik hatékony megoldás természetes módszerekkel is. Magnéziummal, például bőrön keresztül felszívódó, ún. transzdermális magnézium készítményekkel sokat javíthat nemcsak az alvás, hanem általános életminőségén: a magnézium részt vesz a szívritmus és az idegrendszer kiegyensúlyozott működésében, amivel csökkenthetők a káros stresszhatások és megnyugatatóbbá válik az alvás.  

Az álmatlanság lelki okai – segíthetnek a teák és gyógynövények álmatlanság ellen?

Ha egyértelmű, hogy lelki okok állnak az álmatlanság mögött, érdemes a teák és gyógynövények mellett egyéb megoldásokat is keresni, mint például magnéziumkúra vagy teljes életmódlváltás. Természetesen tartós szorongás, kezdődő depresszió vagy függőségek okozta alvászavarok esetén hasznos a természet nyújtotta segítség, de ha a panaszok hosszabb távon is fennállnak, ez kevés lesz.

A kóros álmatlanág és következményei 

A kóros, nem, vagy rosszul kezelt álmatlanság komoly következményekkel járhat, ami több puszta fáradtságnál. Romló koncentrációs képesség, kimerültség, ingerlékenység, mentális betegségek előszobája lehet, és fizikai aktivitásunkra, teherbíró képességünkre is kihathat – ahogy minden, stresszel kapcsolatos terhelés. Okozhat gyomor- és bélrendszeri panaszokat, hormonzavart, tanulási nehézséget, memóriazavart, és közvetetten balesetveszélyt is. 

A kialvatlanság balesetveszélyes is lehet.

A kialvatlanság balesetveszélyes is lehet.

Higgye el, az alvás valóban fontosabb, mint hinnénk, hiszen az életünk szinte minden területére hatással van. Törekedjen Ön is arra, hogy elegendő és jó minőségű jusson belőle – nap, mint nap.