Oldal kiválasztása

shutterstock_267956852A töklámpás nem csak Halloween miatt mosolyog, hanem mert hallott a sütőtök és egyéb narancssárga gyümölcsök és zöldségek magas tápértékéről. A sütőtök, az édesburgonya és a sokféle szezonális gyümölcslé bővelkedik ásványi anyagokban, így támogatva egészségünket.

A gyümölcsök és zöldségek színe utalhat a bennük lévő ásványi anyagokra.

A hagyományosan ismertté vált vitaminok és ásványi anyagok mellett a narancsszín olyan tápanyagokat jelenthet, mint az alfa- és a béta karotin, a lutein és a zeaxantin. Ezek olyan antioxidánsok, amelyeket hatásosnak vélnek a szem, a szív- és érrendszeri egészség védelmében, valamint  egyes rákos megbetegedések és az öregedés ellen. Segíthetnek az immunrendszer megerősítésében és bizonyos vírusellenes tulajdonságokkal is rendelkeznek.

Ezen tápanyagok mellett a quercitin és a klorogénsav szintén rákellenes hatású. Az édesburgonya különösen gazdag ezen védő anyagokban. Ezenkívül több béta-karotint tartalmaz, mint bármely más zöldség. A béta-karotin védi a szemet az shutterstock_381864433ultraibolya károsodástól, de ha szükséges átalakulhat A-vitaminná is és annak minden hatását biztosítja.

Néhány vitamin és ásványi anyag, melyet a narancssárga zöldségek tartalmazhatnak:  folsav és egyéb B-vitaminok, kálium, C- és E-vitamin, magnézium, mangán és foszfor. A sütőtök tartalmaz rezet is. A tökmag pedig rendkívül gazdag ásványi anyagokban, mint például fehérje, vas, magnézium, mangán, cink, kálium és foszfor.

Minden ásványi anyagnak több funkciója van a szervezetben.

A kálium és a magnézium többek között a vérnyomás normalizálására alkalmas. A kálium egy elektrolit, amely egyéb funkciók mellett a szervezet “elektromos rendszerében” is részt vesz. A magnézium az izmokat, a csontokat, az idegrendszert és az immunrendszert is támogatja. A cink számos enzim része. A mangán hasznosnak tűnik a csont, a bőr és a vér glükózellátása szempontjából.

A zöldségekben és gyümölcsökben található rostok elősegítik az egészségügyi problémák széles körének (magas vérnyomás, magas koleszterinszint, magas trigliceridszintek, emelkedett vércukorszint, bélrendszeri problémák stb.) kockázatának csökkentését, és szerepet játszhatnak a testtömeg-szabályozásban.

A sütőtök és az édesburgonya sok oldható rostot tartalmaz.shutterstock_713731708

A rostos ételek segítenek abban, hogy az étkezés során telítettnek érezzük magunkat, ezáltal elősegíthetjük a megfelelő mennyiségű táplálékbevitelt. A rostok kiválóan alkalmasak a bélrendszer izomzatának mozgatására, és szerepet játszanak a vastagbél-divertikulum megelőzésében.
Az egészségügyi előnyök mellett ugyanakkor nem elhanyagolható ezen zöldségek finom íze sem, hiszen változatos, ízletes ételek készíthetőek belőlük. Említsük csak a sütőtökkrémlevest, amit ízesíthetünk például gyömbérrel. Ez amellett, hogy különleges ízvilágot varázsol, még jobban támogatjuk vele immunrendszerünket, emellett köhögéscsillapító és gyulladáscsökkentő hatásait is élvezhetjük. Hát nem fantasztikus?

Az angol cikk ide kattintva olvasható!