A D-vitamin rendkívül fontos az emberi szervezet számára. Ahogy korábbi cikkünkben is beszéltünk róla, a hazai lakosság 95%-ának elégtelen a D-vitamin-ellátottsága, ami a télvégi, kevés napfényt adó, egyébként is vitaminhiányos szervezetet komoly kihívás elé állítja. Pótolni kell a D-vitamint, de emellett elengedhetetlen a megfelelő mennyiségű magnézium bevitele is.

A jelenleg Magyarországon és az egész világon kialakult globális pandémia elleni védekezés egyik alappillére pedig – a teljes izoláció, a társas kapcsolatok minimalizálása mellett – az, hogy minden lehetséges eszközzel segítsük szervezetünk immunrendszerét. Ez nemcsak a COVID-19 vírus elleni harc miatt fontos, hanem azért is, hogy ne terheljük meg az egészségügyet más betegségekkel, új betegekkel. Fel kell ismernünk személyes felelősségünket, és még többet tenni azért, hogy egészségesek maradjunk! Ez a törekvés azon kevés dolgok egyike, amit képesek vagyunk kontrollálni ebben a nehéz helyzetben.

Törekedjünk arra, hogy egészségesek maradjunk

Mihez vezethet a D-vitamin hiánya?

A szervezetben hormonként funkcionáló D-vitamin hiánya jelentősen, akár 50%-kal növeli számos betegség kialakulásának kockázatát.

Az alábbi egészségügyi problémák D-vitamin hiánnyal kapcsolatos összefüggéseit kutatások igazolják: 

  • Csontritkulás
  • Szívbetegségek
  • Kardiovaszkuláris, keringési betegségek
  • Magas vérnyomás
  • Rákos megbetegedések
  • Autoimmun betegségek
  • Depresszió
  • Álmatlanság
  • Ízületi bántalmak
  • Cukorbetegség
  • Asztma
  • Sclerosis Multiplex
  • Krónikus fájdalom
  • Pikkelysömör
  • Fibromyalgia
  • Autizmus

A D-vitamin hiányának tüneteiről bővebben itt olvashat.

Fontos a megfelelő táplálkozás és a magnéziumpótlás

A tudomány jelenleg egyetért abban, hogy a megfelelő mennyiségű D-vitamin elengedhetetlen a betegségek megelőzéséhez és a gyors, hatékony gyógyuláshoz.

A D-vitamin önmagában nem elég!

Kevesen tudnak róla, pedig rendkívül fontos információ: a D-vitamin önmagában nem elég! Legyengült, vitamin- és ásványi anyag hiánnyal küzdő szervezetben ugyanis nem képes a hatékony felszívódásra. 

Magnezium és D-vitamin
Magnézium nélkül nehezebben szívódik fel a D-vitamin

Egyik legfontosabb ásványi anyag ebből a szempontból a magnézium, hiszen a magnézium és a D-vitamin között metabolikus összefüggés van. A szervezetben a D-vitamint metabolizáló, aktivizáló enzimek magnéziumot igényelnek ahhoz, hogy képesek legyenek azoknak a biológiai reakcióknak az előidézésére, amelyek segítik a D-vitamin bekapcsolódását az anyagcsere folyamatokba. A folyamat ráadásul kölcsönös: a D-vitamin is fokozza a szervezet magnézium-felszívó képességét. 

Tehát ha felteszi magának a kérdést: Vajon elég D-vitamint viszek be a szervezetembe, először ellenőrizze magnéziumszintjét, és ha szükséges, haladéktalanul pótolja szervezete magnézium szükségleteit!

Fontos: A vitaminokat, ásványi anyagokat túladagolni is lehet. Tartsa meg az egészséges határokat, figyeljen a tünetekre. Erről bővebb információt itt talál!

magnézium kalkulátor

Források:

https://www.egeszsegkalauz.hu/betegsegek/fertozo-betegsegek/a-gyogyulasi-eselyt-befolyasolja-a-d-vitamin/fyymqhy
https://www.livescience.com/61866-magnesium-vitamin-d.html
https://www.sciencedaily.com/releases/2018/12/181214093837.htm